søndag 3. april 2011

Læreplanteori og praktisk bruk av IKT

Da er 2. samling vel gjennomført, og vi kan se tilbake på to inspirerende og lærerike dager med både praktisk og teoretisk tilnærming til lærestoffet. Vi fikk en god innføring i lærings- og læreplanteori. Læreplananalyse og læreplanarbeid er krevende arbeid, og både skoleledelsen og den enkelte lærer har ansvar for at dette arbeidet følges opp og gjennomføres på en god måte. Bibliotekar skal også gjennom sitt arbeid støtte/fremme skolens utdanningsmål  iht gjeldende læreplaner, så dette er et område det bare er å lese seg opp på.

IKT har fått langt større plass i LK06 enn i tidligere læreplaner. Bruk av IKT krever ofte spesielle måter å jobbe på, og vi fikk et lite innblikk i hvordan IKT kan brukes i undervisning på denne samlingen. Det var veldig nyttig. Det fins mange gode eksempler på hvordan elevene kan ta i bruk IKT i læringsarbeidet. Vi fikk også prøve oss på å bruke digitale verktøy som f.eks PhotoFiltre og Photostory. Artig!

3 kommentarer:

  1. Godt oppsummert. Bra at du tar din del av ansvaret for LK06. Jeg liker at du bruker bilde/illustrasjon i innlegget. Bilder virker på følelsene som stimulerer tankene.
    IKT kan godt brukt fungere som katalysator for læring fordi elevene blir engasjerte og aktive i læringsarbeidet. De skaper noe nytt, noe annet og mer enn "riktige" svar som er kjente fra før.

    SvarSlett
  2. Bildet/ordskyen har jeg laget i Wordle.net

    SvarSlett