tirsdag 15. mars 2011

Noen tanker om LK06, variasjon og skolebibliotek

Forskningsrapportene er interessant lesning, og gir oss et lite innblikk i de ulike utfordringene skolene står overfor ved implementering av nye reformer og læreplaner. Skolenettet.no har lagt ut veiledninger til Kunnskapsløftet som gir en fin oversikt over LK06, sier litt om hva som er nytt, hvordan de nye læreplanene er bygd opp og hvordan man kan jobbe lokalt med disse.

Kunnskapsløftet legger opp til stor grad av frihet for lærerne og den enkelte skole, og iflg. NF-rapport 3/2010 " På veg fra læreplan til klasserom" ligger det en klar intensjon om variasjon i arbeidsmåte og metode i den nye læreplanen. De fleste lærerne i undersøkelsen er veldig positive til dette. Samtidig er det interessant å lese at lærerne er ganske delt i sitt syn på hvorvidt den såkalte metodefriheten faktisk fører til mer variert undervisning. Noen føler at undervisningen blir mer lærerstyrt fordi de kan velge bort f. eks. tema- og prosjektarbeid, og mener det kan medføre mindre fokus på tverrfaglig samarbeid og "ansvar for egen læring".

Lærerens fagkunnskaper og formidlingsevne er viktig for elevers læring. Det samme er evnen til å motivere og se den enkelte elevs behov og forutsetninger. I den sammenheng kan man da kanskje si at variasjon er nødvendig for læring. Det å kombinere tradisjonell lærerstyrt undervisning med mer frie arbeidsmetoder er viktig for å nå alle. Siden vi har ulike forutsetninger for å lære, trenger noen elever i større grad en mer praktisk tilnærming til stoff, mer variert undervisning og nye arenaer å lære på, også utenfor klasserommet.

Skolebiblioteket bør være en slik arena. Ved å bruke skolebiblioteket som arena for læring får elevene flere måter å tilegne seg fagstoff på, og det gir lærerne en mulighet til å variere undervisning og arbeidsform. Bibliotekbruk kan være med å fremme grunnleggende ferdigheter som f. eks lesing og digital kompetanse, og bibliotekaren kan bidra til å utvikle elevenes informasjonsskompetanse ved å lære dem å søke i og vurdere ulike informasjonkilder. I ST har vi fortsatt en veg å gå når det gjelder å integrere bibliotekene i skolens pedagogiske virksomhet, men det jobbes med saken og fylkesbiblioteket, i samarbeid med skolebibliotekarer og representanter fra skolene, utarbeider nå en plan for bibliotekvirksomheten i de videregående skolene.

7 kommentarer:

  1. Gode refleksjoner knyttet til forskningsrapportene. Nyttig med link Kunnskapsløftets veiledninger. Under norsk og sammensatte tekster finner vi det vi skal jobbe praktisk med på de neste to samlingene.
    Med det siste avsnittet scorer du høyt. Jeg mener (som deg) at biblioteket og bibliotekarene kan bidra med mye mer enn det tradisjonelt bibliotekfaglige. Med et søk på "moderne bibliotek" fikk jeg litt bedre forstand på hva det kan være. En tekst er skrevet av to bibliotekarer ved Asker bibliotek. Til å bli optimist av.

    SvarSlett
  2. Så bra at dere legger planer! Vi skal revidere bibliotekplanen vår nå (Nordland).

    SvarSlett
  3. Gode poeng fra Asker bibliotek. Takk for tipset!
    Jeg har sett på bibliotekplanen deres Magnhild, og har stor sans for den. Planarbeid er viktig.

    SvarSlett
  4. Skolebibliotek er en spennende arbeidsplass! Det er mye vi kan og bør bli med på i skolen. Les om hva vi ønsker oss i planen fra Buskerud på NBF skoles blogg http://nbfskole.blogspot.com/ (jeg skrev om noe annet, men tok med noen eksempler fra Buskerud)

    SvarSlett
  5. Interessant at metodefriheten kan føre til at lærere bedriver mer lærerstyrt undervisning. Det kan jo være de ser det er rett i sitt fag/sin klasse. Men kan metodefriheten føre til mindre samarbeid lærene i mellom? Hver har sitt opplegg som hun ikke vil "dele" med andre lærere?

    SvarSlett
  6. Jeg leste det du skrev om planen i Buskerud og bet meg spesielt merke i punkt 5 "Alle skolebibliotekarer skal være digitalt kompetente". Det er viktig, og samtidig ligger det en sterk føring der til skolebibliotekarene om å følge med i tiden og holde seg oppdatert på det digitale feltet.

    SvarSlett
  7. Om metodefriheten fører til mindre samarbeid lærerne i mellom vet jeg ikke, det er vel heller betinget av hvordan kulturen for samarbeid er på den enkelte skole eller de ulike trinn. I følge rapportene er det mindre samarbeid i videregående skole enn i grunnskolen. Det er synd, spesielt med tanke på nyutdannede lærere som kan dra nytte av eldre kollegers erfaring. Det skjer mye læring gjennom å samarbeide og også de mer erfarne vil ha godt av å få nye impulser og inspill fra kolleger og andre.

    SvarSlett