mandag 28. mars 2011

Fra læreplan til praktisk læringsaktivitet

Ringve har et godt tilbud innen mediefag. Dette har de også utnyttet på studiespesialisering ved å innføre medieprosjektet Image i norskfaget. I dette prosjektet får elevene god erfaring i å bruke ulike digitale verktøy, og de lærer å uttrykke seg på forskjellige måter gjennom å lage film, musikkvideo, animasjon eller reklameplakater.

Med innføringen av kunnskapsløftet og nye læreplaner i norsk fikk vi et utvidet tekstbegrep og større fokus på sammensatte tekster. Elevene skal for eksempel kunne " kombinere muntlige, skriftlige, visuelle og auditative utrykksformer i framføringer og presentasjoner" når de er ferdig med Vg1.
Alle førsteklassene på studiespesialisering gjennomfører altså et større gruppearbeid/medieprosjekt  hvor de blant annet skal lage en digital fortelling. Elevene starter med å lese en rekke utvalgte noveller som de diskuterer, tolker og analyserer. Deretter må de velge en novelle som de skal bearbeide og presentere ved hjelp av Photostory. Elevene får litt opplæring i å bruke verktøyet, samt en del kriterier som de må forholde seg til ved oppstart. De får også en liten innføring i hva en digital fortelling er, framgangsmåten og de syv elementene i fortellingen.  Deretter jobber elevene med billedmanus, de lager storyboard, tar egne bilder, behandler disse og legger til lydeffekter. Til slutt skal alle presentere det ferdige produktet for resten av klassen. Hver enkelt elev må skrive logg hvor de reflekterer rundt selve fortellingen og i tillegg beskriver framgansgmåten og arbeidsprosessen. De må også kunne si noe om hvorfor de har valgt den aktuelle novellen, og gjøre greie for valg av bilder, musikk og lyd.

Denne type prosjekt fordrer at elevene vet litt om opphavsrett og åndverksloven. Om de ikke bruker egne bilder, må de vite hva de har lov til å bruke, hvor de kan finne "lovlige" bilder og hvordan andres verk skal krediteres. Dette ville vært en fin anledning til å bruke bibliotekarens kompetanse på område og snike inn litt brukeropplæring fra bibliotekets side. "Just in time-prinsippet" fungerer som regel bedre enn opplæring "Just in case" som dessverre ofte er tilfelle ved brukeropplæring.

2 kommentarer:

  1. Du skriver svært godt. Her om et medieprosjekt ved skolen din. Med utgangspunkt i læreplanens sammensatte tekster lager elevene bildefortelling. Rundt dette er det (heldigvis) et skikkelig, faglig opplegg. Jeg tror aktiv IKT-bruk fremmer forståelse for opphavsrett (og personvern).

    SvarSlett
  2. Takk for fin tilbakemelding. Jeg er enig med deg i at aktiv bruk av IKT vil gjøre elevene mer bevisste iht til hva de legger ut og hvordan de "opptrer" på nett.

    SvarSlett