Oppstarten var litt kaotisk med diverse tekniske problemer, og vi fikk en ganske klar påminnelse på hvordan hverdagen med bruk av informasjonsteknologi ofte kan være. Jeg savnet nok litt mer struktur og en grundigere innføring i blogg som verktøy før vi ble kastet ut i selve bloggingen.
Omvisningen på universitetsbiblioteket var nyttig, og det var veldig greit å få høre om hvilke utfordringer og forventninger våre elever møter når de skal studere videre. Vi kan sikkert bli mye bedre til å fortelle dem hva som forventes av kunnskap om f.eks vitenskapelige artikler og mer avanserte kilder og kanskje også oppfordre dem til å lese fagstoff på engelsk. Det ble litt mye fokus på søk i de ulike basene for min del. Jeg har jobbet en god del med dette tidligere og mye blir for avansert (tematisk) for våre brukere, budsjettsituasjonen er heller ikke slik at man kan tillate seg å abonnere på slike ressurser i videregående skole. Men som student kan det jo hende jeg får bruk for noen av dem.
Dag to fikk vi en fin innføring i Web 2.0 og sosiale medier med fokus på nettvett, opphavsrett og personvern. Veldig interessant og lærerikt. Fine tips til nyttige lenker om tema. Studenttilværelsen er uvant, men artig og jeg ser frem til neste samling og tema læreplanteori og læreplanforståelse.
Blogging i en pedagogisk sammenheng var noe av det som gikk ut da Hoem skulle inn. Kommer på neste samling. I tillegg får du/vi erfaringer med blogging i mellomperioden.
SvarSlettMye kompetanse er av en slik karakter at man ikke kan lese eller høre seg til den. Man må gjøre. Dette gjelder ikke minst IKT. Noe er meningsløst å snakke om før de som skal lære har erfart. Da først gir teorien mening. Jeg er selvfølgelig klar over at dette kan gjøres og balanseres på forskjellig vis, men hvor mange lærere har ikke snakket bort arbeidstida til elevene?
Greit å kjenne din opplevelse av økta på biblioteket.
Med erfaringer fra Web 2.0 blir vi bedre veiledere for elever og lærere. Det handler om "navigasjon" i samhandling med folkeskikk og fornuft.